صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

واکنش استری شدن

پاسخ تایید شده
3 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | واکنش استری شدن
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book شیمی (2)
bookmarks فصل 3 : پوشاک، نیازی پایان نا پذیر
3 ماه قبل
0

واکنش استری شدن

یکی از ویژگی های مهم و کاربردی کربوکسیلیک اسیدها و الکل ها، واکنش میان آنهاست. این مواد در شرایط مناسب واکنش می دهند و با از دست دادن آب، به استر تبدیل می شوند. معادله زیر واکنش شیمیایی انجام شده را توصیف می کند.

با این توصیف از واکنش استیک اسید با اتانول، طبق معادلۀ زیر اتیل استات به دست می آید.

به همین ترتیب می توان اتیل بوتانوات را در مقیاس صنعتی تولید و از آن برای تولید شوینده با بوی آناناس استفاده کرد.

اكنون با توجه به واكنش استری شدن، می توان نتیجه گرفت كه از واكنش یک كربوكسیلیک اسید دوعاملی با یک الكل دو عاملی در شرایط مناسب، یك پلی استر تولید می شود. در مرحله نخست این واکنش، یكی از گروه های هیدروكسیل موجود در الكل با یكی از گروه های كربوكسیل موجود در اسید تركیب شده و با از دست دادن آب، گروه عاملی استری را ایجاد می كند.

الگویی از واكنش استری شدن بین کربوکسیلیک اسید و الكل دو عاملی

همانطور كه در شكل بالا در ساختار فراورده، همچنان یک گروه عاملی هیدروكسیل و یک گروه عاملی كربوكسیل وجود دارد. این ساختار نوید می دهد كه واكنش استری شدن می تواند ادامه پیدا كند، آنچنان كه از یک سو با عامل اسیدی و از سوی دیگر با عامل الكلی در واكنش شرکت می کند. با ادامۀ این روند مولكول های بیشتر و بیشتری با یكدیگر واكنش می دهند و سرانجام مولكول هایی با زنجیر بلند و شمار زیادی عامل استری تشكیل می شود. فراورده ای كه پلی استر نامیده می شود.

الگوی واکنش تشکیل پلی استر

رفتار و ویژگی های مواد به ساختار آنها بستگی دارد. بنابراین با استفاده از کربوکسیلیک اسیدها و الكل های دو عاملی گوناگون، پلی استرهایی با ساختار متفاوت و گوناگون می توان تهیه كرد. پلیمرهایی كه به دلیل داشتن خواص معین و منحصر به فرد، كاربرد های ویژه ای دارند. گوناگونی رفتار پلیمرها سبب شد تا شیمی دان های بیشتری به بررسی واكنش پلیمری شدن علاقه مند شوند. نتیجۀ این بررسی ها شناسایی دستۀ تازه ای از پلیمرها بود.


سایر مباحث این فصل